صفحه اصلی > قالب جدید 94 > داخلی 
اخبار > کدام آپشن خودروهای وارداتی می تواند غیر فابریک باشد؟


نسخه چاپي ارسال به دوست

کدام آپشن خودروهای وارداتی می تواند غیر فابریک باشد؟

نویسنده:اشکان هرمزی/خودرو امروز مسئله نصب تجهیزات متفرقه و غیر فابریک روی اتومبیل های وارداتی و فروش آنها به عنوان مدل نیمه فول آپشن یا حتی فول آپشن، یکی از چالش های موجود در بازار داخلی است که از سال ها تاکنون ، مشتریان خودروهای خارجی را با مشکل مواجه کرده است،و اگر چه بارها در (خودرو امروز ) نیز به بررسی این موضوع و راهکارهای آگاه سازی خریداران پرداخته ایم اما متاسفانه هنوز هم راه حلی مشخص و قاطعی برای رفع این معضل یافت نشده است و همچنان مشتریان به طور ناخواسته ، چنین مدل هایی را خریداری می کنند.از آنجایی که حجم قابل توجهی از خودروها های وارداتی از کشورهای حاشیه خلیج فارس خریداری می شوند، قبلاً واردکنندگان شخصی ، فرآیند نصب تجهیزات غیرفابریک را در این کشورها و با قیمتی بسیار کمتر (نسبت به قیمت آپشن فابریک و اصلی) انجام می دادند اما با رونق این کار و به لطف برخی از مراکز خدماتی ، انجام این کار در داخل کشور نیز امکانپذیر شد و امروز بسیاری از تجهیزات و آپشن های خودرو ها را می توان در بازار قطعات و لوازم جانبی آنها خریداری و نصب کرد . طبیعتاً اگر این امر توسط خود مالک و با قبول مسئولیت عواقب آن انجام شود ، مشکل خاصی نخواهد داشت اما مسئله این است که در بسیاری از موارد ، این تجهیزات به عنوان آپشن های فابریک روی اتومبیل های وارداتی ، معرفی و به مشتریان فروخته می شوند که ممکن است بعد از مدتی، مشکلات مختلفی را برای آنها ایجاد کند.معمولا این سوال مطرح می شود که چه تجهیزاتی ممکن است به صورت غیرفابریک روی اتومبیل ها نصب شود و در این صورت ، احتمال وقوع چه مشکلاتی وجود خواهد داشت ؟برای پاسخ به این سوال، بهتراست چند نمونه از این آپشن هارا مورد بررسی قرار دهیم. چراغ ها: همانطور که می دانید،برخی خودروها در حالت پایه (LOW OPTION) از چراغ جلو زنون، LEDDAYLIGHTو یا حتی مه شکن برخودار نیستند اما ممکن است وارد کننده، این آپشن های سفارشی را به صورت غیرفابریک روی آنها نصب کرده باشد ، بدون شک اگر این امر توسط افراد متخصص انجام نشود ویا قطعات نصب شده ، استانداردهای لازم را دارا نباشند، مشکلاتی را برای سیستم برق کشی خودرو ، باتری یا حتی یونیت های الکترونیکی به وجود خواهد آورد. روکش صندلی ها: بسیاری از خودروها در حالت پایه دارای روکش صندلی پارچه ای هستند و فقط در صورت سفارش مشتری یا بهره گیری از تیپ های تجهیزاتی بالاتر ، روکش چرمی روی آنها نصب می شود، اما دیده شده است که روکش صندلی برخی اتومبیل های وارداتی ،به صورت غیر فابریک با مدل چرمی تعویض شده است که معمولا کیفیت ودوام کمتری را نسبت به نمونه اصلی به نمایش می گذارند . همچنین ممکن است روکش چرمی و فابریک برخی مدل های لوکس وگران قیمت نیز به خاطر جذب مشتریان ، با یک نمونه غیر فابریک که رنگ پرطرفدارتری دارد ، تعویض شده باشد :مانند تعویض روکش های مشکی رنگ با نمونه مارون که این روزها محبوبیت بیشتری دارد . آینه های تاشو برقی : آینه های جانبی با قابلیت تاشوندگی خودکار (برقی)از دیگر آپشن هایی است که امکان نصب آن به صورت غیرفابریک نیز وجود دارد و البته اگر فرم ، ابعاد و وسعت دید آنها با نمونه اصلی تفاوتی نداشته باشد و دوام موتور آنها نیز قابل قبول باشد، مشکل خاصی را برای خریداران ایجاد نمی کند. سیستم KEY LESS که شامل قابلیت ورود به خودرو و استارت بدون کلید می شود ،از جمله تجهیزاتی است که معمولا نصب آن به صورت غیر فابریک پیشنهاد نمی شود زیرا در صورت غیراستاندارد بودن یا عدم برخورداری از کیفیت وکارایی لازم ، نه تنها سیستم برق اتومبیل را دچار مشکل می کند، بلکه ممکن است عملکرد آن نیز دچار اختلال شود. گرم کن و تهویه (سرد کن) صندلی : سیستم گرم کن وسرد کن صندلی معمولا در اکثر خودروها به عنوان یک آپشن سفارشی درنظر گرفته می شود اما امروزه این تجهیزات را تحت شرایطی می توان در مدل های فاقد این آپشن نیز نصب کرد که البته این امر از حساسیت بالایی برخوردار است مانیتور، نویگیشن و دوربین دید عقب : مانیتورمر کزی و دروبین عقب ، از جمله تجهیزاتی هستند که نصب آنها به صورت غیر فابریک بسیار رواج پیدا کرده و البته مشتریان باید بدانند که در بعضی از خودروها ، این تجهیزات در نمونه فول آپشن آنها نیز وجود ندارد ، به عنوان مثال ، تصویر دوربین عقب دربرخی خودروها ی کره ای روی آینه وسط نمایش داده می شود و ضمناً در نمونه فول آپشن آنها هم سیستم نویگیشن وجود ندارد . سنسورهای پارک: این روزها دربرخی خودروهای وارداتی ، علاوه بر سنسورهای پارک عقب ، سنسورجلو نیز به صورت غیر فابریک نصب شده است که در کل اگر این سنسورها از نوع استاندارد و دارای مرغوبیت لازم نباشد ، فرآیند سنجش فاصله توسط آنها به درستی انجام نمی گیرد و حتی ممکن است مقاومت آنها در برابر رطوبت و گرد و غبار نیز بسیار کمتر از مدل های اصلی و فابریک باشد. کروز کنترل : کروز کنترل یا همان سیستم تثبیت خودکار سرعت دربرخی خودروها به عنوان یک آپشن سفارشی عرضه می شود که در نتیجه ممکن است مدل های پایه مجهز به این سیستم نباشند . شیشه های دودی : یکی از آپشن هایی که این روزها در برخی اتومبیل های لوکس و نیمه لوکس دیده می شود که شیشه های دودی یا UV است که طبیعتا با توجه به رنگ و تیرگی خاصی که دارند، از تابش آفتاب به داخل خودرو جلوگیری می کنند.مشتریان این دسته از خودروها، حتما به هنگام خرید باید به فابریک بودن شیشه ها ی دودی توجه داشته باشند، زیرا در موارد بسیاری نیز دیده شده است که فقط برچسب دودی روی شیشه های فابریک خودرو نصب شده است . جایگاه خروج ایربگ ها: بسیاری از خودروها درحالت پایه فقط دارای 2 ایربگ (برای راننده و سرنشین جلو)هستند و ایربگ های جانبی یا پرده ای درآنها ، به عنوان یک آپشن سفارشی درنظر گرفته شده است (مانند اکثر مدل های وارداتی کیا، هیوندا یا تویوتا )اما متاسفانه برخی افراد سودجو با حک کردن علامتAIRBAG روی ستون ها، صندلی ها و یا دیگر قسمتهای خودرو (مانند جایگاه خروج ایربگها و یا قسمتهای خودرو (مانند جایگاه خروج ایربگ ها در نمونه اصلی )، ادعا می کنند که اتومبیل آنها تمامی ایربگها را داراست . لازم به ذکر است که نمایندگی ها می توانند با چک کردن شماره شاسی یا VINهر خودرو در سیستم مخصوص کمپانی ، از اصالت و فابریک بودن آپشن های موجود درآن مطلع شوند.

 2416: تعداد نمایش/٠٩:٤٤ - يکشنبه ٤ بهمن ١٣٩٤ / ٩٧ :شماره خبر 


خروج